ОБЩИНА ЛОМ СЪЗДАДЕ ФОНД „КУЛТУРА“ ЗА ФИНАНСИРАНЕ НА ТВОРЧЕСКИ СЪСТАВИ И АРТИСТИ

Дата на публикуване: 17.07.2025 14:09

Община Лом обявява конкурс за културни оператори - общински, държавни и неправителствени организации, за разработване и създаване на културни продукти или надграждане на вече утвърдени такива, насочени към създаване на ново или допълващо съдържание в областта на театъра, музиката, киното, визуалните и аудиовизуалните изкуства, литературата, художествения превод, танца, дизайна, фолклора, както и  дейности по експониране и адаптация на създадени културни продукти и културно-историческо наследство, създаване на дигитално съдържание и разширяване на достъпа до културни продукти.

Конкурсът е обявен на основание Решения №296 и №297 от 15.07.2025 г. на Общински съвет - Лом, който по предложение на кмета Цветан Петров създаде Фонд „Култура“ и одобри Правилник за устройството и дейността му.  Целта е да се направи подбор на проектни предложения, които ще бъдат подадени за финансиране чрез Община Лом с цялостно проектно предложение „Ново поколение култура в община Лом“ по процедура BG-RRP-11.022 Схема за безвъзмездна помощ „Ново поколение местни политики за култура за малки общини“- безвъзмездна финансова помощ по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ)“.

I. Финансиране и период на реализация на проектите:

Общият размер на средствата е 250 000 лв., като 200 000 лв. ще бъдат предоставени безвезмездно по процедурата на НПВУ, а с решение на Общинския съвет Община Лом  осигурява 25 % безвъзмездно финансиране в размер на 50 000 лв., като тези средства са планирани в общинския бюджет за 2025 г. в дейност "Подпомагане развитието на културата".

Периодът за реализиране проектите, които ще получат финансиране, е от 01.09.2025 г. до 31.03.2026 г. и със срок на разплащане на всички дейности не по-късно от 31.03.2026 г.

II. Допустими категории дейности:

  • Дейности по разработване и създаване на един или повече нови културни продукти и/или доразвиване и надграждане на вече утвърдени събития и фестивали и/или нова комбинация от съществуващи културни продукти, включително наемане и заплащане на специалисти и експерти и обезпечаването на екип за разработването и създаването на един или повече нови културни продукти/културно съдържание в областта на: театъра, музиката, киното, визуалните и аудиовизуалните изкуства, литературата, художествения превод, танца, цирка, архитектурата, дизайна, фолклора, както и културното наследство, зелените политики и тези, свързани с приобщаването.
  • Пътувания с цел участие на творци, изпълнители, технически персонал и други участници, пряко свързани с културния продукт, чието включване е необходимо за представянето, съгласно Наредба за командировките в страната и дейности по транспорт/карго на произведения на изкуството, декори, техника, материали и други според спецификата на конкретния културен продукт, необходими за представянето.
  • Дейности по публично представяне на произведение или създадени нови културни продукти пред публика (наем на помещения и техника и др.).
  • Дейности по разпространение, застраховки, съхраняване и охрана на произведения на изкуството и техника на мястото на представяне.
  • Дейности по адаптация на създаден културен/ни продукт/и в нови формати за различни канали или неконвенционални локации и аудитории, с цел разпространение на продукта/продуктите и достигане до нови публики и/или социално изолирани групи.
  • Дейности по създаване на дигитално съдържание за разширяване на достъпа до културния/ите продукт/и (мобилни приложения, виртуални турове, дигитални изложби).

III. Условия за участие:

В конкурса могат да участват:

  1. Културни организации по смисъла на чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за закрила и развитие на културата- лица, регистрирани по реда на Търговския закон, на Закона за юридическите лица с нестопанска цел или на Закона за кооперациите.
  2. Творческите съюзи – сдружения с нестопанска цел, които обединяват лица, извършващи сродна творческа дейност в областта на културата по чл. 10, ал. 3 от Закона за закрила и развитие на културата или техни правоприемници.
  3. Културни организации съгласно чл. 4, ал. 1 от Закона за закрила и развитие на културата - държавните, общинските и регионалните културни институти или техни правоприемници.
  4. Културните институти съгласно чл. 9, ал. 1 от Закона за закрила и развитие на културата - регионалните културни институти или техни правоприемници.
  5. Лица, осъществяващи дейност като частни културни организации, учредени съгласно Закона за народните читалища.
  6. Физически лица с българско гражданство, регистрирани като самоосигуряващи се лица (включително неформални групи артисти).

Културните оператори  следва да са осъществявали дейности, свързани с развитие на културни продукти минимум една година през последните три календарни години и регистрацията на юридическото лице да е направена не по-късно от една година преди датата на кандидатстването.

Важно! Клонове на юридически лица, регистрирани в България, не могат да участват в процедурата поради липсата на самостоятелна правосубектност.

* „Културна организация“ е структура, създадена съгласно чл. 4, ал. 1 или учредена съгласно чл. 10, ал. 1, т. 1 и 2, от Закона за закрила и развитие на културата, чийто предмет на дейност е създаването, разпространението и опазването на културни ценности в областта на театъра, музиката, киното, аудиовизията, визуалните изкуства, литературата, художествения превод, танца, цирка, пластичните изкуства, архитектурата, дизайна, фолклора, включително опазването на културно-историческото наследство.

Комплектът документи включва:

  • Концепция до 3 страници, формат А4, съдържаща описание на събитието, участници, период и място на провеждане, подробно описание на всички дейности, свързани с подготовката и реализацията, включително времеви график, партниращи организации, целеви групи, потенциални публики и

административен капацитет на кандидата за управление на проекта.

  • Бюджет, попълнен по образец. Бюджетират се всички дейности, свързани с подготовката и организацията, като се прилагат документи, удостоверяващи формирането на цените по бюджетни пера – оферти, пазарни проучвания, сключени договори по ЗОП, задължаващи участника да работи с конкретен изпълнител по конкретни цени, договори за провеждане на аналогични събития, даващи информация за хонорари на артист-изпълнители от същия ранг, справки от интернет сайтове за цени на самолетни билети, транспортни и друг вид логистични услуги, свързани с хотелско настаняване и изхранване и др. подобни.

Офертите следва да съдържа наименование на оферента/издателя, датата на издаване преди 6 месеца преди датата на кандидатстване, подпис на оферента/издателя, спецификация на стоките/описание на услугите, цена, определена в левове или евро (ще се взема предвид курсът на БНБ към датата на обявяване на процедурата) с посочен ДДС (ако е приложимо). От всеки предоставен документ следва да е видно лицето, което го е издал, като напр. име, подпис, електронен подпис или разпечатка на електронно съобщение, с което е получен документът.

КАНДИДАТИТЕ ПОПЪЛВАТ САМО ВТОРАТА СТРАНИЦА НА ФОРМУЛЯРА – „РАЗБИВКА БЮДЖЕТ ПО КП“. Първата страница „Бюджет“ е илюстративна, касае проекта на Община Лом и дава насока на кандидатите при попълването на собствените бюджети по видове разходи, които да бъдат оформени в следните раздели: I. Разходи за персонал; II. Разходи за материали и консумативи, права авторски и сродни; IV. Разходи за услуги.

  • Декларации при кандидатстване по образец.

Проектните предложения и всички придружаващи документи се подават в срок до 04.08.2025 г. включително, в деловодството на Община Лом, ет. 1, ул. „Дунавска“ №12 на хартиен носител и електронен носител в плик с надпис „Комплект документи за Фонд „Култура“,  или на електронната поща на Община Лом: lom.municipality@lom.egov.bg,

Всички документи следва да бъдат представени в PDF формат – подписани, подпечатани и сканирани, или подписани с квалифициран електронен подпис. Концепцията се представя и в работен формат Word, а бюджетът – и в работен формат Excel. В email-а задължително се записва: Комплект документи за Фонд „Култура.

IV. Начин на провеждане на конкурса.

Постъпилите предложения се оценяват от експертна комисия, назначена със заповед на Кмета на Община Лом. Комисията се назначава след изтичане на срока за приемане на документи с цел избягване конфликт на интереси.

Комисията оценява постъпилите предложения по допустимост. Отговарящите на изискванията, съгласно условията на настоящия конкурс, се допускат до оценка на качеството, а останалите се отстраняват от участие на следващ етап.

Критерии за оценяване на качеството:

  1. Оригинална творческа концепция и възможност за реализацията й. (от 1 до 10 точки).
  2. Художествена стойност на проектното предложение (от 1 до 10 точки).
  3. Значимост на предложението за местната общност и/или националния и международен културен обмен на творчески продукти (от 1 до 10 точки).
  4. Иновативност и развиване на нови пространства за култура, подкрепа и доразвиване целите на Европейския зелен пакт в областта на околната среда и климата (от 1 до 10 точки).
  5. Развитие на културния туризъм, привличане на нови публики, достъпност на групи хора в неравностойно положение (от 1 до 10 точки).
  6. Реалистичност на проектното предложение - разчетени дейности, участници, изпълнители(от 1 до 5 точки).
  7. Устойчивост на проектното предложение и възможности за доразвиване, надграждане и мултиплициране (от 1 до 5 точки).
  8. Административен капацитет за управление на проекта (от 1 до 5 точки).
  9. Реалистичност на бюджета, разумно и ефикасно разходване на средствата (от 1 до 5 точки).

Максималният брой точки е 70. 

Минимален брой точки за участие в селекция – 35.

С оглед изготвяне на балансирано предложение, с което Община Лом да участва в процедурата на Национален фонд „Култура“ за предоставяне на средства по НПВУ, проектните предложения, оценени с повече от 35 точки се обсъждат и селектират от комисията. С протокол от работата й се предлагат на Кмета на Община Лом само селектираните за участие проекти. Протоколът от работата на комисията се утвърждава от Кмета на Община Лом и в тридневен срок се обявяват резултатите от конкурса.

Формулярите за кандидатстване могат да бъдат изтеглени от Прикачени документи по-долу. 

Галерия




Прикачени документи

Наименование Брой тегления
Приложение 1 - Техническа оферта за КП.docx 19 Изтегли документ с име "Приложение 1 - Техническа оферта за КП.docx"
Приложение 1а - бюджет на КП.xlsx 16 Изтегли документ с име "Приложение 1а - бюджет на КП.xlsx"
Приложение №2 Декларация.docx 17 Изтегли документ с име "Приложение №2 Декларация.docx"
Приложение №4 Финансов отчет.docx 18 Изтегли документ с име "Приложение №4 Финансов отчет.docx"
Приложение №3 Критерии.docx 19 Изтегли документ с име "Приложение №3 Критерии.docx"